Arequipa - Reisverslag uit Arequipa, Peru van Riette - WaarBenJij.nu Arequipa - Reisverslag uit Arequipa, Peru van Riette - WaarBenJij.nu

Arequipa

Door: Riette

Blijf op de hoogte en volg Riette

30 Juli 2009 | Peru, Arequipa

Eergisteren zijn we in Arequipa aangekomen. Een lange reisdag, die werd verlengd door een kapotte bus. De injectiepomp bleek het ineens niet meer te doen. En daar sta je dan, in de middle of nowhere. Gelukkig kwam er een handige vrachtwagenchauffeur langs die de bus weer aan de praat kreeg. En kwamen we ca half zeven ´s avonds in Arequipa aan.

Arequipa is een erg leuke stad. Veel witte gebouwen, leuke sfeer. Ik vind het wel iets weg hebben van een Spaanse stad.

Gisteren hadden we de dag voor onszelf en hebben we het klooster gezien (erg mooi, veel foto´s gemaakt). Ook Juanita hebben we gezien. Dat is een mummie die een aantal tientallen jaren geleden is gevonden. Het bleek een jong meisje te zijn die hoog op de berg door de Inca´s is geofferd.

Vandaag hebben we een fietstocht gemaakt door de omgeving van Arequipa. Op een moutainbike, dus ook over leuke landweggetjes. Een keer door een koeievlaai gereden.... Tja, dat was niet erg handig, want die spatte vervolgens vrolijk rond tussen mijn benen. Niet erg slim.

In de middag hebben we een reality-tour gedaan. In deze toer hebben we een kijkje mogen nemen bij een steenwerker/houwer, een kleine kinderopvang, een soort van gaarkeuken, een lokale markt en een begraafplaats. De toer was erg indrukwekkend. Meestal zie je als toerist de mooie plaatjes, maar er zijn ook veel mensen die nauwelijks verdienen. Zo´n steenhouwer bijvoorbeeld, verdient per steen anderhalve sol. Per dag maakt hij ca 10 stenen, dus 15 sol. Omgerekend naar euro´s: 4 euro per dag. Niet veel. En als je dan weet dat dit werk van vader op zoon wordt doorgegeven, besef je dat zij min of meer in een vicieuze cirkel zijn gekomen.

Morgen gaan we de Andes in. We passeren dan oa een pas van ca 4800 m. En slapen boven de 3000 meter. Kans op hoogteziekte, dus veel water mee om de symptomen te verminderen.

@Henk: de route zoals je schreef klopt inderdaad. Volgens mij is dit het standaard rondje in Peru.

Ik ga zometeen weer aansluiten bij de groep. Diner!
Inmiddels heb ik de lokale gerechten van Peru mogen proeven. De cavia bleek erg taai te zijn. Geen aanrader, dus. Maar de alpaca was erg mals en lekker.

Groet en tot het volgende berichtje.

• 01 Augustus 2009 - 22:31

Jan:

Hola Kloostermeisje,

Leuk weer een nieuw bericht van je te lezen.

Nou nu je eenmaal daar toch zo hoog bent, kun je de hemel bijna aanraken... Of ben je in de wolken? ;=)
    Niet te hopen dat de nonnen van het klooster je weten te strikken :-), want zelfs in gelovige oorden als Peru is de ontkerkeling ingezet... en kunnen ze nog wel wat devote en vrome vrouwen gebruiken.
    (Bij)geloof of niet, maar ik brand al twee dagen een kaarsje* voor je broer zodat jullie geplande date in Puno, door kan gaan....

*...of was het nu tegen de muggen? .. die hier in NL massaal doorbreken. Maar ff serieus, ik hoop/wens dat je Nico echt gaat treffen!

Die koeievlaai kan ik wel begrijpen, zit toch ergens in je achternaam en onbewust trekt dat je aan ;+)
    Was verder blij te lezen dat behalve bepaalde lasagne-varianten ook cavia's aan de taaie kant kunnen zijn.

Zie uit naar je nieuwe bericht en hopelijk blijf je de hoogteziekteverschijnselen te boven.

Veel plezier en succes.

Groet, Jan

• 02 Augustus 2009 - 21:42

Henk:

Hoi Riette,

Ik las je vorige bericht nog even en ik herinnerde mij ook nog het vliegtochtje over de Nasca-lijnen. We moesten toen even wachten voor we aan de beurt waren en verschillende mensen kochten nog even een roze gebakje. Tijdens de vlucht (ook met 5 in een kist), die ook vrij heftig verliep vanwege de nogal scherpe bocgten, die de piloot vloog, kwamen een roze-achtige substantie met dezelfde snelheid, waarmee het vliegtuig vloog, ook weer naar buiten. Ik vond het een vrij ontsmakelijk geheel. Ik was toen de enige die nergens last van had, maar al dat gekots om je heen, maakt het er niet echt leuker van.
    De mummie van het meisje is blijkbaar ook zo'n attractie. Het klooster was ik even kwijt, maar ik herinner het mij weer nu je er over schrijft.
    We hebben ergens in Peru ook nog gezandsurft, ik weet alleen niet meer waar dat was. Erg leuk, zeker gaan doen. Als jullie het standaard rondje Peru doen, komen jullie daar vast ook nog wel.
    Wij hebben ook ergens cavia gehad. Het was in een heel klein dorpje, waar verder ook niks was. Alleen een hotelletje en een paar huizen. Het hotel had geen kaaart, maar om de hoek, werd een vrouw bereid gevonden cavia klaar te maken. Een cavia steak is erg klein, niet echt bijzonder.
    En dan de hoogte in. Op het hoogste punt van 4800 meter, heb je prachtig zicht op een oude (uitgedoofde) vulkaan van ruim 6000 m hoog. Met sneeuw bedekt, erg mooi. Daar kun je ook cocabladeren kopen tegen hoogteziekte. Is meer psychologisch dan werkzaam.
    En dan op richting Kolka Canyon?

In ieder geval leuk om je berichtgeving wat te volgen, ook een beetje een feest der herkenning voor mij.
    Veel plezier nog de komende twee weken.

Gr. Henk