Larestrail en Machu Picchu - Reisverslag uit Cusco, Peru van Riette - WaarBenJij.nu Larestrail en Machu Picchu - Reisverslag uit Cusco, Peru van Riette - WaarBenJij.nu

Larestrail en Machu Picchu

Door: Riette

Blijf op de hoogte en volg Riette

13 Augustus 2009 | Peru, Cusco

Hallo allemaal.

Eergisteren zijn we teruggekomen van de Larestrail en Machu Picchu.

Om met de Larestrail te beginnen: mooi, veel regen en hagel, redelijk zwaar. Met name het klimmen op hoogte viel behoorlijk tegen. We zaten gedurende de trail op een hoogte van tussen de 3500 en 4500 meter. De hoogste pas was 4500 meter, op dag 2. Door die hoogte was ik bij het klimmen snel buiten adem en dan is het lastig een ritme te vinden. Truc is dan zo te lopen dat je net een lekker tempo hebt, zonder teveel te hijgen. Gevolg: ik liep heel erg langzaam..... maar uiteindelijk wel gehaald :)

Het weer viel erg tegen. Het zou nu het droge seizoen in Peru zijn, maar daar hebben we weinig van gemerkt. Regen en zelfs hagel hebben wij tijdens het wandelen gehad. Gelukkig had ik op een lokaal marktje nog een echte Peruaanse plastic poncho gekocht, waarmee ik (en de dagrugzak) nog redelijk droog bleven. Tja, en denk je af en toe aan Nederland waar het nu volgens mij heerlijk zomers weer is.....

Ook ´s avonds was het behoorlijk koud. Toen we de eerste nacht wilden gaan slapen, lag er al een laagje ijs op de tent. Gelukkig hebben de slaapzakken en thermo-shirts het goed gehouden en hebben we het niet koud gehad.

Het leuke van de Larestrail is, dat je bij allerlei dorpjes komt. De gids Lorenzo had verscheidene foto´s bij zich van vorige groepen, en telkens als we een dorpje passeerden kon hij een aantal foto´s afgeven. De lach op de gezichten van de mensen was geweldig.

We hebben slechts 2 kampeernachten gehad. De 3e nacht sliepen we in Aquas Calientes. Dit dorpje ligt vlakbij Machu Picchu, dus een prima uitvalbasis voor een bezoek hieraan.

We zouden per bus naar Machu Picchu gaan. De eerste bus vertrok om 5:30 uur. Dus iets voor half zes waren we bij de bushalte. Echter niet alleen, want er stond al een enorme rij mensen. Gelukkig waren er zeer veel bussen, dus ging het nog redelijk snel. Iets voor 6 uur vertrokken we uiteindelijk naar Machu Picchu.

Machu Picchu is echt geweldig. Ik ken het van vele foto´s en plaatjes, maar om er dan zelf rond te lopen en het te zien is zeer byzonder.
Marcel en ik waren de enige van de groep die de Larestrail hadden gelopen, de rest had de Incatrail gelopen. In Machu Picchu hebben we elkaar weer ontmoet. Iedereen van de groep had het gehaald. Prima prestatie!

Aan het begin van de middag gingen we weer vanuit Machu Picchu naar Cusco via bus, trein en auto/taxi.
De twee dagen erna hadden we vrij te besteden in Cusco. Verschillende musea en kerken bezocht. En uiteraard weer een geprobeerd om het pakketje voor mijn broer te versturen. En zowaar, het is dit keer gelukt :) Hopelijk ontvangt hij alles goed.

Verder werden we nog even onaangenaam verrast door de terugvlucht. De groep vertrekt namelijk vrijdag vanuit Lima en komt zaterdag op Schiphol aan. Op onze e-tickets stond echter een andere datum, nl zaterdag vertrekken en zondag aankomen. Hier hadden we even geen rekening mee gehouden.....
Uiteindelijk is alles prima opgelost. We hebben een extra overnachting in Lima en Sawadee heeft de kosten op zich genomen. Chapeau! Hoe het kan, geen idee. Maar het is allemaal nu prima opgelost.

Morgenochtend vliegen we nog wel met de groep naar Lima. We moeten heel vroeg vertrekken: 5 uur ´s ochtends hebben we het ontbijt. Ik ga zo meteen mijn koffer inpakken. Pffff, hopelijk past alles nog erin.....

Peruaanse groet,
Riette

• 14 Augustus 2009 - 14:05

Henk:

Hoi Riëtte,

Nou gelukkig weer heelhuids en buiten adem terug in de bewoonde wereld.
    Heb je nog gebruik gemaakt van de termale baden in Aqua Calientes?
    Goed voor de spiertjes.
    Na zo'n wandeling heb je toch nog een mooi doel voor ogen, Machu Picchu. Het valt me wel tegen, dat jullie met de bus zijn gegaan. Even buiten Aqua C kun je ook nog een stukje Inca trail vinden, een trap helemaal omhoog naar MP. Lokale kinderen rennen (voor geld) heel hard naar beneden, ongelooflijk hoe hard dat gaat.
    Inmiddesl hebben jullie Cusco ook achter je gelaten en zijn aangekomen in Lima?
    Geniet nog van de laatste dagen aldaar en natuurlijk een goede terugvlucht.

Gr. Henk

• 14 Augustus 2009 - 22:48

Riette:

Hee Henk,

Nee, we zijn niet meer in de warme baden van Aquas Calientes gegaan. Gewoon een lekkere warme douche was voldoende. :)

En vwb die bus, tja, je moet je momenten kiezen om ook eens af en toe lekker te relaxen. We hebben het pad waarschijnlijk wel tijdens de busrit gezien. Zag er wel erg steil uit..... dan is een bus toch handig. :)

Had jij wel dat voetpad gedaan, dan? Of heb je alleen maar die lokale jeugd gek gekregen om op en neer te rennen?