de eerste dagen in IJsland - Reisverslag uit Reykjavik, IJsland van Riette - WaarBenJij.nu de eerste dagen in IJsland - Reisverslag uit Reykjavik, IJsland van Riette - WaarBenJij.nu

de eerste dagen in IJsland

Blijf op de hoogte en volg Riette

06 Maart 2013 | IJsland, Reykjavik

Momenteel zitten we vast in het hotel vanwege een stevige storm. Windkracht 11 raast langs het hotel. Dus heb ik even tijd om het reisverslag te schrijven.

Afgelopen vrijdag ben ik met Iceland Air naar Reykjavik gevlogen. Goede vlucht. Geland op het vliegveld Keflavik. Met de bus dan nog zo'n 40 minuten naar Reykjavik. Uiteraard zat ik in de bus die niet kon starten dus na enige vertraging en startkabels kon die vertrekken.

Ik zat in guesthouse Sunna. Een simpel guesthouse, maar voldeed prima voor een paar nachten. Ik had meteen een noorderlicht tour voor die avond geboekt. Ik werd helaas niet opgepikt, dus moest snel een vervanging zoeken. Gelukkig wist de receptionist nog een andere organisatie, en zat ik een halfuur later in de bus.

Ik heb geluk gehad, want die avond was het noorderlicht te zien. Eerst heel vaag, maar het werd steed duidelijker. Nog niets als je op de foto's ziet, hel groen. Maar wel duidelijk zichtbaar. Dit doel in ieder geval gehaald:-)

De volgende dag Reykjavik bekeken en alle bezienswaardigheden bezocht. Van museum tot kerk en haven. Reykjavik heeft een klein centrum. Na 1 dag hebt je alles wel gezien.

Zondag nog iets door de stad gewandeld. In het begin van de middag naar het vliegveld gegaan om de groep te ontmoeten. Nadat ze geland waren zijn we meteen naar de Blue Lagoon gegaan. Het sneeuwde inmiddels (terwijl in de ochtend de zon nog heelijk scheen....). De sneeuw gaf een bijzondere sfeer aan de Blue Lagoon. Zwemmen in de open lucht met sneeuw....

Na het zwemmen gegeten in het Viking restaurant.
Die avond hadden we veel geluk, want ook die avond was het noorderlicht te zien. Nu nog mooier dan vrijdagavond. :-)

Maandag gingen we de gouden cirkel doen. Eerst naar de tectonische platen, gevolgd door de geisers en beeindigd met de waterval. Het woei inmiddels erg hard, en daardoor werd het ook behoorlijk koud. Gelukkig had ik mn winddichte broek meegenomen en mn thermo broek :-)

Het was erg mooi om alles te zien. Door de kou was een deel van de waterval bevroren, waardoor het er byzonder uitzag. Ook bij de geisers veel bevroren water....

Dinsdag hebben we een gletsjertour gemaakt. Ook hier weer veel wind. Maar het was geweldig. Door de bewolking kon je goed de blauwe kleuren zien van het ijs. Met stijg ijzers onder de schoenen en een pikhouweel in de hand hebben we de tocht gemaakt.

Vandaag dus gevangen door de wind. Het is in de nacht aangetrokken tot windkracht 11. We zouden rond half twaalf vertrekken, maar we zitten nog steeds in de lobby. Ben benieuwd of we vandaag nog vertrekken....

• 06 Maart 2013 - 14:07

Jan De Koning:

Hoi Riëtte,

Dank voor het, als altijd, leuke verslag. Het was fijn vanmorgen even met je geskypt te hebben. Lang leve de moderne communicatietools!!
    Jeetje windkracht 11, het landschap dat je met de camera van je tablet liet zien, zag er wel erg spooky uit. Enorme mist en bijna buitenaards desolaat landschap. Het zou zo een scene uit een horrorfilm geweest kunnen zijn.

Hoop dat de storm snel gaat liggen, zodat jullie reisprogramma niet teveel overhoop wordt gegooid.
    Heel veel plezier met de groep en ik ben uiteraard zeer benieuwd naar de foto's van het Noorderlicht etc..
    Wellicht een idee om een enkele foto op facebook te zetten, maar via een tablet is dat niet 1-2-3 mogelijk (al zijn er inmiddels al hulpkabeltjes op de markt waarmee je op een tablet een USB-poort kan creëren). Lekker boeiend ;-)

NjoY & have lots of fun!
    ... en natuurlijk een warme handdruk van mij ;-)

Liefs, Jan xx

• 06 Maart 2013 - 15:36

Henk:

Hoi Riëtte,

Brrr, ik krijg het nu al koud als ik je verslag lees.
    Maar wel bijzonder. Het noorderlicht (in Alaska niet gezien) en al die natuurfenomenen.
    Ook wel apart om daar onder winterse omstandigheden te zijn. Hier is het ook nog winter, maar inmiddels (tijdelijk) 16°C (zelfs hier in het noorden).
    Het geeft, denk ik, wel een mooie indruk, om tussen de sneeuwvlokken IJsland in je op te nemen.

Misschien waait het nog steeds, dan kun je dit ongeveer 'live' lezen.
    Geniet er van (in je termo-kleding) en keep it cool.

Gr. Henk

• 06 Maart 2013 - 22:06

Koehorst N.:

Hallo Riëtte, een fantastisch verslag. Daar wordt waarschijnlijk veel vis
    gegeten. Vandaag nog goed weer geweest maar als jij terug bent
    wordt het weer een klein beetje winter. Goede reis en groeten, Pa