Litouwen - en straks weer naar huis..... - Reisverslag uit Vilnius, Litouwen van Riette - WaarBenJij.nu Litouwen - en straks weer naar huis..... - Reisverslag uit Vilnius, Litouwen van Riette - WaarBenJij.nu

Litouwen - en straks weer naar huis.....

Blijf op de hoogte en volg Riette

24 Augustus 2012 | Litouwen, Vilnius

Vanuit Riga zijn we met de bus naar Klaipeda gereden. Dit is een stadje gelegen aan de kust, vlakbij de koerse schoorwal (een lange landtong die de Oostzee scheidt van het Koerse Haf / mooi duingebied).

We verbleven in een enkele maanden geleden geopend 3 sterrenhotel, gevestigd in een gerenoveerd pand van enkele honderden jaren oud. De receptioniste was zeer vriendelijk en gastvrij. We kregen de fietsen van het hotel en hebben een flinke fietstocht op de Koerse schoorwal gemaakt. Fantastisch mooi natuurgebied. Prachtige witte zandstranden waar je het strand geheel en al voor jezelf hebt. Helaas begon het na twee uur te regenen, en konden we bij de zandduinen geen foto's maken omdat het zicht bovenop de duinen nagenoeg geheel was verdwenen.

Na Klaipeda richting Vilnius. Wederom met de bus, dat is ten slotte beter bevallen dan de trein... ;) (zie een van de vorige verslagen).

Vilnius barst van de kerken, de ene kerk nog niet verlaten of de volgende doemt alweer op. Velen mooier van buiten dan van binnen. Enkele Orthodoxe kerken wel zeer fraai en rijk aangekleed; maar juist dan is fotograferen verboden.
Ook het KGB-Museum (annex genocide-museum) bezocht. Mix van rol KGB en Russische en Duitse leger van 1940 tot 1990 toe. Zeer confronterend, cellen gezien waren gevangenen werden gemarteld en gefusilleerd. Daar word je stil en ongemakkelijk van.

De tweede dag na het bezoeken van de zeer grote Kathedraal ook de hoge uitkijktoren boven de stad beklommen. Mooi uitzicht.
In de avond verzwikte Jan echter plotseling zijn enkel. Terug naar huis gestrompeld en zak ijsklontjes erop. Vandaag een polikliniek bezocht. Ondanks dat nauwelijks iemand engels sprak, is de enkel ingetape-t. Vervolgens in park neergestreken, want teveel lopen leek ons niet verstandig.

Nu weer in hotel. We zouden zondag naar huis gaan, maar dat gaan we 1 dagje vervroegen (mits dit kan). De enkel is inmiddels redelijk opgezwollen, dus weinig wandelen meer mogelijk.

• 26 Augustus 2012 - 13:28

Patrick Smits:

Dat fietsen en natuurgebied en strand spreekt me erg aan. Misschien moet er toch maar eens heen. Anyway beterschap voor Jan.

• 28 Augustus 2012 - 21:26

Riette:

Met Jan gaat het inmiddels al weer prima. En ja, die stranden zijn echt uitstekend. hagelwit, mooi, rustig. jammer dat het net zo regende..... zo viel ons stranddagje in het water.....

• 04 September 2012 - 15:03

Henk:

Hoi Riëtte,
    wat een verrassende bestemming hebben jullie dit keer uitgekozen. Nog steeds geen Ghana dus.
    Altijd vervelend om blessures op te lopen, maar gelukkig, dat het al weer beter gaat.
    De informatie, die je met ons deelt, is ook wel verrassend. Mooie natuur, dat had ik wel verwacht, maar al die kerken had ik minder verwacht.
    Bij het lezen over het KGB-museum komen mijn herinneringen weer boven van het museum in Pnom Pen (Cambodja) over de killing fields. Dat museum was veel en veel heftiger dan de killing fields zelf.
    Geniet er nog maar van, ik kreeg ook de indruk, dat ook jullie vakantie ten einde loopt.