De laatste dag - Reisverslag uit Damascus, Syrië van Riette - WaarBenJij.nu De laatste dag - Reisverslag uit Damascus, Syrië van Riette - WaarBenJij.nu

De laatste dag

Door: Riette

Blijf op de hoogte en volg Riette

04 Januari 2011 | Syrië, Damascus

Vandaag al weer de laatste dag. Deze avond (lees: nacht) vertrekken we weer naar Nederland. :-(

Twee dagen terug zijn we in Palmyra aangekomen. Het hotel zit vlakbij de oude stad. Na het diner hebben we met een aantal een voorproefje genomen op Palmyra. Een aantal ruines waren mooi verlicht en hopelijk zijn de foto's goed gelukt (altijd weer even afwachten).

De volgende dag Palmyra echt bezichtigd. Nog indrukwekkender dan in het avondlicht. Met fotocamera en videocamera was het echter soms wel haasten. Zo veel moois wil je natuurlijk op beide toestellen vastleggen. En de gids had een gestaag tempo.

Na Palmyra zijn we naar een klooster gereden, waar we hebben overnacht. Het klooster lag hoog in de bergen, en de bus kon het niet bereiken. Dus zelf met m'n slaapspullen meer dan 300 treden beklommen. Jammer genoeg was het erg mistig, dus we konden niet genieten van een mooi uitzicht.
Het was een erg primitief klooster waar een paar kloosterlingen woonden(een paar mannen en een vrouw). Mannen en vrouwen slapen apart. Wij sliepen in een grote slaapzaal; de mannen hadden het iets luxer: met 2 of 3 in een kamer.

Je kon er een meditatie bijwonen en een (soort van) mis. Beide gedaan. Wel leuk om een keer mee te maken; geen highlight.

De volgende dag zijn we naar Damascus gereden. In de loop van de middag waren we er en konden we nog de stad in. Meteen naar een tombe gegaan die door de reisleidster Karin werd aangeraden. Heel erg mooi. Veel blingbling in de ruimte.

Vandaag als afsluiting naar Bosra. Het theater was schitterend. Een paar van de groep zitten in een koor en zij hebben een korte opvoering gegeven. En ja, de akoestiek was subliem. Verder vond ik Bosra wat tegenvallen. Maar ja, na al het moois wat we al gezien hadden is het moeilijk te overtreffen.

Zo meteen het laatste diner samen met de groep .... koffer pakken.... en wegwezen. Op weg naar Nederland.

Qua kou ben ik al op alles voorbereid. We begonnen met redelijk weer, maar inmiddels is het kwik wel enigszins gezakt. Dus de warme truien had ik ook hier in Syrie nodig...

• 04 Januari 2011 - 16:10

Jan:

Hoi Liefie,

Nou een mooi verhaal hoor, zeer benieuwd naar foto's en video's. Hier is het plus 3 à 4 graden en het wordt nog warmer in het weekend.
    Zie je morgenochtend op Schiphol.

Groet en kisses,
    Jan